Sumbangan
Ibn Bajjah dalam bidang falsafah boleh disama tarafkan dengan Al Farabi dan
Aristotle . Dalam salah satu bukunya yang
terkenal, Tadbir Al-Mutawahhid, ini kerana dalam bidang ini beliau telah mengemukan
suatu gagasan falsafah ketuhanan yang membawa maksud manusia boleh berhubung
dengan akal faal
melalui perantaraan ilmu pengetahuan dan pembangunan potensi manusia. Berkaitan
dengan teori ittishal tersebut, Ibnu Bajjah juga mengajukan satu bentuk
Epistomologi yang berbeza dengan corak yang dikemukakan oelh Al Ghazali di Dunia
Islam Timur. Jika Al Ghazali berpendapat bahawa ilham adalah sumber pengetahuan
yang lebih penting dan dipercayai, sebaliknya Ibnu Bajjah mengkritik pemikiran
tersebut dan menetapkan bahawa sesungguhnya berseorangan mampu pada puncak
pengetahuan dan melebur akal faal, bilamana ia telah bersih dari kerendahan dan
keburukan masyarakat.
Ibn Bajjah berpandangan, manusia boleh mendekati Tuhan melalui
amalan berfikir dan tidak semestinya berfikiran konservatif dengan mengatakan
mendekati Tuhan hanya dengan amalan tasawuf semata-mata seperti yang
dikemukakan oleh Imam
Al-Ghazali. Dengan ilmu dan amalan berfikir, segala keutamaan dan perbuatan
moral dapat diarahkan untuk memimpin dan mengusai jiwa.
Ibn Bajjah berpendapat lagi, seseorang itu harus mengupayakan perjuangannya
untuk berhubung dengan alam sama ada bersama-sama dengan masyarakatnya ataupun
secara terpisah. Pandangan falsafah Ibn Bajjah ini jelas dipengaruhi dengan
idea-idea dari Al-Farabi.
Pemikiran lanjut mengenai falsafah Ibn Bajjah dapat terus diikuti dalam
teks Risalah al-Wida dan Kitab
Tadbir Al-Mutawaahid yang secara umumnya merupakan
pembelaan dan sokongan kepada cetusan idea dan falsafah yang dikemukan oleh
al-Farabi dan Ibnu Sina kecuali
pada bab berkaitan perihal menyepi dan menyendiri.
Terdapat satu persamaan yang agak ketara antara al-Farabi dan Ibn
Bajjah iaitu dalam aspek meletakkan ilmu mengatasi segala-galanya. Mereka
hampir bersempendapat bahawa akal dan
wahyu merupakan
hakikat yang tidak dapat direnggang, dipisahkan walhal ia saling bersatu padu. Ibn
Bajjah berpendapat, dengan adanya akal dan wahyu, seseorang itu mampu mengenali
apa sahaja kewujudan samada tentang benda mahupun Tuhan.
Dari sudut moral, Ibn Bajjah berfilasafat bahawa antara tujuan
manusia hidup di dunia ini, adalah untuk memperoleh kebahagiaan. Untuk itu,
diperlukan usaha yang bersumber pada kemahuan bebas dan pertimbangan akal dan
jauh dari nafsu liar. Ibnu Bajjah mengelompokkan perbuatan manusia kepada
perbuatan haiwan dan perbuatan manusia. Watak sejati manusia pada hakikatnya
bersifat inelektual, yang merupakan karakteristik semua bentuk spiritual. Dan
hanya “manusia spiritual” inilah yang benar-benar dapat mengecapi kebahagiaan.
Ibnu Bajjah menyatakan bahawa kemajuan intelektual bukan semata-mata usaha
manusia tetapi disempurnakan oleh Tuhan dengan memasukkan cahaya ke dalam hati.
Pemikiran Ibnu Bajjah tersebut, menurut al Hanafi nampaknya telah mempengaruhu
Immanuel Kant, meskipun Kant telah menambah pemikiran-pemikiran baru yang
menyebabkan ia lebih maju dari Ibnu Bajjah.
Dari sudut politik pula, segelintir masyarakat beranggapan bahawa
Ibn Bajjah menginginkan seseorang menjauhkan diri dari masyarakat. Tetapi
sebenarnya Ibn Bajjah bermaksud bahawa seorang mutawwahid harus sentiasa
berhubungan dengan masyarakat. Ertinya, seseorang itu mampu menguasai diri dan
sanggup mengendalikan hawa nafsu, tidak terseret ke dalam arus perbuatan rendah
masyarakat. Dengan kata lain, ia harus yakin akan diri sendiri dan merasa
selalu bahawa dirinya contoh tauladan masyarakat, dan bukan tenggelam di dalam
arus masyarakat. Sebaliknya jika masyarakat tidak baik, maka seseorang harus
menyepi dan menyendiri. Ibnu Bajjah menyedari bahawa kalangan masyarakat yang
memiliki sikap dan perilaku mulia tidak ramai jumlahnya. Menurut beliau, mereka
yang mempunya sifat mulia ciri-cirinya adalah selalu menjaga kesihatan. Mereka
memerlukan sedikit pengetahuan tentang kesihatan agar dapat merawat dan menjaga
diri. Selain itu, kesederhanaan dalam kehidupan adalah salah satu ciri sifat
mulia. Hal ini kerana sesuatu yang tidak penting seperti kemahuan adalah bukan
tujuan utama bagi kehidupan seseorang individu. Ciri terakhir ialah sifat mulia
seseorang haruslah banyak bergaul dengan orang-orang yang berilmu dan menjauhi
mereka yang mementingkan diri sendiri.
No comments:
Post a Comment